TADHAMUN تـضـامـن

Tadhamun (solidarity) is an Iraqi women organization, standing by Iraqi women's struggle against sectarian politics in Iraq. Fighting for equal citizenship across ethnicities and religions, for human rights, and gender equality.

جمعية تضامن تدعم المساواة في المواطنة بغض النظر عن الأنتماء الأثني أو الديني وتسعى من أجل العدالة الأجتماعية و حماية حقوق الأنسان في العراق
Petition sign and circulate:

Release Iraqi women hostages, victims of terrorism themselves

بعيدا عن الوطن؛ حراك التضامن مع الوطن فنا، شعرا وكتابةً
Away from Home; Memory, Art and women solidarity: you are invited to an evening of poetry and music 22/3/2017 18:30 at P21 Gallery London click here for more details
___________________
Public meeting at The Bolivar Hall, London Sat.14/5/2016 at 15:00 IDPs : Fragmentation of Cultural and National Identity



-------------------------------------------

Protest the suffering of Iraqi Christians: No to terrorism No to state terrorism.Hands off our minorities. Hands off our people. Shame on the human rights violators on all sides. Assemble 11:30 on 28/7/14 near Parliament Square, near Westminister tube station London. For more past events click here

-----------------------------------------------------------------------------------------

Useful links






Halt All Executions! Abolish The Death Penalty!

We women of Tadhamun condemn the persisting practice of arbitrary arrests by the Iraqi security forces. We condemn their arrests of women in lieu of their men folk. These are 'inherited' practices. We are alarmed by credible media reports of the Green Zone government’s intentions of executing hundreds of Iraqi men and women.


For more info click here
--------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------
Professor Zaineb Al Bahrani of Columbia University NY speaking at a our meeting on the destruction/damage to historical sites in Iraq

On youtube: Part1
Part 3
Part4
One more video:



Human Rights Watch: No woman is Safe

Tuesday, July 14, 2015

Arrests at Basra University-Iraq

AlQuds 13/7/15
5 lecturers ( 4 with PhD and a professor) and a female administrator at Basra university were arrested accused of criminal acts because they took part in  peaceful protests ( 18th March and 4th April 2015)  together with students re corruption at university. after being subjected to interrogation for 2 days in case of the administrator, they were released on bail waiting further action by university and police.

استنكار واسع لاعتقال أساتذة جامعة البصرة بسبب التظاهر ضد الفساد

JULY 13, 2015
البصرة ـ «القدس العربي»: ضمن حالة الفوضى السائدة في العراقأقدمت جامعة البصرة على رفع دعوى على أساتذة من الجامعة، وقيام مديرية إجرام البصرة بإصدار مذكرة اعتقال بحقهم لمشاركتهم بتظاهرة ضد الفساد في الجامعة.
وتحدث أساتذة من جامعة البصرة بعضهم بدرجة بروفيسور في لقاءات متلفزة وعلى مواقع التواصل الاجتماعي» أنهم استغربوا قيام رئاسة الجامعة برفع دعوى ضد خمسة من أساتذة الجامعة وموظفة إدارية والطلب من مديرية محافحة الإجرام إلقاء القبض عليهم لمشاركتهم في تظاهرة مع طلاب الجامعة ضد الفساد في إدارة الجامعة والمطالبة بإقالة رئيسها ثامر الحمداني. 
وقال المدرس في كلية التربية للبنات في جامعة البصرة الدكتور جاسم محمد ،إن «موظفة إدارية وخمسة أساتذة في الجامعة أربعة منهم يحملون شهادة الدكتوراة وأحدهم بلقب بروفيسور من كليات مختلفة، وجهت اليهم مذكرات استقدام إلى مديرية مكافحة الإجرام على خلفية دعوى رفعها ضدهم رئيس الجامعة، تتعلق ببعض المنشورات على موقع التواصل الاجتماعي (فيسبوك)». وأضاف ان «مديرية الجرائم حققت حاليا مع اثنين من التدريسيين وتم الإفراج عنهما بكفالة، فيما أبدى استغرابه عن علاقة هذا النوع من الأجهزة الأمنية بقضية تتعلق بحرية التعبير عن الرأي».
وأشار إلى أن «رئيس الجامعة الأستاذ د. ثامر الحمداني يقود منذ فترة حملة لمعاقبة بعض التدريسيين، حيث أمر بتشكيل لجان تحقيقية بحق بعضهم، وأخيراً رفع شكوى قضائية ضد خمسة منهم، وذلك لمجرد انهم عبروا عن رأيهم سلمياً وطالبوا بإقالته من منصبه»، مضيفاً أن «الموظفة الإدارية المشمولة بمذكرات الاعتقال تم احتجازها لمدة يومين، ومن ثم تم إطلاق سراحها».
وتابع محمد «ابلغنا المحافظ بما حصل وفي حال لم تتخذ الإجراءات اللازمة فإننا سنتجه إلى القضاء للضرر الذي وقع علينا بعد التعبير بكل سلمية عن آرائنا تجاه رئيس الجامعة الذي نعتقد انه جزء من المشاكل الإدارية والتدريسية التي تمر بها جامعة البصرة».
من جانبه، قال أستاذ العلوم السياسية في جامعة البصرة ساجد الركابي في أحاديث صحافية، إن «مذكرة إلقاء القبض التي صدرت بحقي واجهتها بالذهاب إلى مركز مكافحة الجريمة المنظمة، وبعد ساعات من التحقيق والانتظار تقرر إطلاق سراحي بكفالة مالية مقدارها خمسة ملايين دينار»، معتبراً أن «معظم التحقيق تركز حول تظاهرة سلمية شاركت بها قبل فترة تضمنت المطالبة بإقالة رئيس الجامعة، كما تلقيت أسئلة حول منشورات ضمن صفحتي في موقع للتواصل الاجتماعي أطالب فيها بإجراء إصلاحات إدارية على مستوى رئاسة الجامعة».
وذكر الدكتور المريوش» المدرس في الجامعة في لقاء متلفز»أن الوضع في جامعة البصرة مزر للغاية وتصرفات قيادة الجامعة تعبر عن ديكتاتورية في التعامل مع الأساتذة والطلبة معا»، مستنكرا استعانة الجامعة بالشرطة لمواجهة قضية رأي يسمح بها الدستور. 
وكان عدد من اساتذة جامعة البصرة قد نظموا في 18 آذار/مارس و4 نيسان/أبريل 2015 تظاهرتين أمام مبنى رئاسة الجامعة، للمطالبة بإقالة رئيس الجامعة ثامر احمد حمداني من منصبه لتدهور أوضاع الجامعة العلمية والإنسانية والإدارية.
وقد عبرت نقابة المعلمين في البصرة عن استغرابها لإجراء جامعة البصرة ضد اساتذتها والاستعانة بمديرية مكافحة الإجرام للتعامل مع قضية رأي عبر عنها طلبة وأساتذة الجامعة بنشاط سلمي لا ضرر فيه. وأكد بيان النقابة أنها فاتحت مجلس محافظة البصرة ومحافظها للتدخل في هذه القضية وإنصاف الأساتذة الذين تعرضوا للضرر من هذا الإجراء ولتلافي الآثار السلبية على العملية التعليمية والتربوية في جامعة البصرة.
وأثار قرار إدارة جامعة البصرة برفع دعوى قضائية ضد الاساتذة» ردود أفعال رافضة واسعة من قبل الكادر التدريسي والطلبة ونقابة المعلمين» لكونه إجراء غير مسبوق وانتهاكا لحق أساسي ضمنه الدستور للمواطنين بالتظاهر السلمي للتعبير عن الرأي ورفض المظاهر السلبية في المجتمع»، حيث أكد الجميع على أن هذا الاجراء يعكس التخبط والفوضى والاستبداد التي تتميز بها بعض إدارات المؤسسات في العراق 

Disclaimer

Articles published on this site do not necessarily reflect the opinion of WSIUI or its members


المقالات المنشورة على هذا الموقع لا تعكس بالضرورة آراء منظمتنا أو أعضاء منظمتنا


Samarra Minrate built in 852 AD

Samarra Minrate built in 852 AD
Building of 1 500 massive police station !
From the angle of the photo, it is possible to calculate that the complex is being built at E 396388 N 3785995 (UTM Zone 38 North) or Lat. 34.209760° Long. 43.875325°, to the west of the Malwiya (Spiral Minaret), and behind the Spiral Cafe.
While the point itself may not have more than Abbasid houses under the ground, it is adjacent to the palace of Sur Isa, the remains of which can be seen in the photo. While the initial construction might or might not touch the palace, accompanying activities will certainly spread over it.Sur Isa can be identified with the palace of al-Burj, built by the
Abbasid Caliph al-Mutawakkil, probably in 852-3 (Northedge, Historical Topography of Samarra, pp 125-127, 240). The palace is said to have cost 33 million dirhams, and was luxurious. Details are given by al-Shabushti, Kitab al-Diyarat.
Samarra was declared a World Heritage site by UNESCO at the end of June. The barracks could easily have been built elsewhere, off the archaeological site.--
Alastair Northedge Professeur d'Art et d'Archeologie Islamiques UFR d'Art et d'Archeologie
Universite de Paris I (Pantheon-Sorbonne) 3, rue Michelet, 75006 Paris
tel. 01 53 73 71 08 telecopie : 01 53 73 71 13 Email :
Alastair.Northedge@univ-paris1.fr ou anorthedge@wanadoo.fr